Nová komédia v repertoári činohry

Kým vo veľkej sále naštartuje jubilejnú stú sezónu SND titul Dnes večer nehráme, reflektujúci politickú zodpovednosť divadla voči spoločnosti, v Štúdiu začneme sezónu odľahčeným, veseloherným pohľadom na divadlo.

Nájsť dobrú komédiu, ktorá by sa odohrávala v divadelnom prostredí, nie je vôbec jednoduché. Nie preto, že by ich bolo málo. Skôr naopak. Tie najznámejšie prešli aj viacerými slovenskými javiskami. Komédia Noises Off od Michaela Frayna sa pod názvom Sardinky na scénu hrala s veľkým úspechom v piatich slovenských divadlách. V SND mala zase úspešnú slovenskú premiéru Divadelná komédia Ahlforsa Bengta, ktorá sa na slovenských javiskách dočkala ďalších troch uvedení. Napokon, slovenský divák pozná aj skvelú českú komédiu z divadelného prostredia – hru Záskok, ktorá sa už vyše dvadsať rokov nachádza v repertoári legendárneho Divadla Járy Cimrmana.

Žiaľ, arzenál komických zápletiek, ktoré prináša divadelný život, je obmedzený a vďaka popularite komédií z tohto prostredia už trochu opozeraný. V každej zo spomenutých komédií nájdete herca, ktorý sa nedokáže naučiť svoj text a po šepkárovi opakuje aj repliky patriace kolegovi; nájdete v nich gagy s rekvizitami, ktoré sa strácajú krátko pred tým, ako majú zohrať kľúčovú úlohu v hre a znovu sa objavujú v najmenej vhodnej chvíli a podobne. Pri sledovaní komédií z divadelného zákulisia máte často pocit déjà vu. A predsa - jubilejná sezóna SND sa bez dobrej komédie, ktorá by si z tohto umenia vystrelila, no zároveň mu vzdala aj hold, nezaobíde.

Komédia Celé zle (The Play that Goes Wrong) mala premiéru v londýnskom Old Red Lion Theatre v roku 2012 a zaznamenala fenomenálny úspech. Hrala sa nielen v Londýne. Inscenácia s pôvodným londýnskym obsadením má za sebou niekoľko turné po Veľkej Británii, Austrálii či USA. Na Broadwayi dosiahla 745 repríz a tento komerčný úspech korunovala v roku 2015 Cenou Laurencea Oliviera za najlepšiu novú komédiu. Odvtedy sa s úspechom hrala vo vyše 20 krajinách po celom svete.

To, čo vyčleňuje Celé zle z dlhého radu divadelných komédií, je strhujúca dynamika valiacich sa situácií, dejových zvratov, gagov, zápletiek a nedorozumení; táto dynamika si na rozdiel od iných komédií nevyžaduje od hercov len konverzačnú ľahkosť, pohotovosť a dokonalý situačný timing, ale doslova športové nasadenie. Pri hraní tejto komédie sa musí herec zapotiť oveľa viac, pretože – ako napovedá už samotný názov – počas predstavenia sa pokazí naozaj všetko. Herci nielen že popletú dej hry, ktorú pred nami hrajú, ale doslova zdemolujú celú scénografiu, takže záverečné pasáže inscenácie musia odohrať doslova s nasadením života. Tento prvok obohacuje tradičný rámec divadelnej komédie o nevídanú artisknosť, či dokonca až o prvky nového cirkusu, a to povyšuje túto komédiu na divadelný zážitok, po ktorom musí človek aplaudovať nasadeniu a šikovnosti hercov, ktorí hrajú nešikovných, no s rovnakým nasadením hrajúcich kolegov.

Daniel Majling, dramaturg Činohry SND